Wie heeft er geen hekel aan trage websites? We hebben allemaal wel eens op een link geklikt die niet direct laadt. Misschien heb je toen geprobeerd om een refresh van de pagina te doen om te kijken of dat het probleem oplost, maar de kans is groter dat je naar een andere website bent gegaan.

Als websitebezoeker heb jezelf ervaren dat een trage website niet fijn is, maar wat betekent een trage website voor een eigenaar van een website of webshop?

Wanneer is je website traag?

Uit onderzoek komt naar voren dat meer dan de helft van internetgebruikers verwacht dat een website onder de 2 seconden laadt. Wanneer de website na 3 seconden nog niet is geladen verlaat deze groep de website.

Benieuwd of je eigen website traag is? Er zijn verschillende gratis tools beschikbaar om de snelheid van je website te testen. Deze tools geven je inzicht over de prestaties van je website. De meest populaire gratis tools om de snelheid van je website te testen zijn: Pingdom, WebPagetest en Google PageSpeed Insights. Het is verstandig om je bevindingen voor te leggen aan je website bouwer.

Wat zijn de gevolgen van een trage website?

Heb je de snelheid van je website net getest en kreeg je website geen voldoende? Dan is er werk aan de winkel, want een trage website heeft nogal wat gevolgen voor je (online) business.

Een negatieve gebruikerservaring

Bezoekers van je website vinden het, net zoals jezelf, vervelend om ergens lang op te wachten. Mensen houden simpelweg niet van wachten. Herinner je nog de laatste keer dat je in een restaurant veel te lang moest wachten op je eten?

Waarschijnlijk heb je het restaurant daarna niet aanbevolen bij je vrienden of familie. Misschien heb je hun juist wel verteld over de slechte service van het restaurant. Trek dit principe nu eens door naar de bezoekers van je website.

Je website kan nog zo mooi zijn, maar wanneer de gebruiker iedere keer moet wachten op je website is zijn ervaring uiteindelijk negatief. De kans is dan klein dat de bezoeker nog een keer terugkomt naar je website.

Minder paginaweergaves

Wanneer je website traag laadt zijn mensen minder bereid om andere pagina’s op je website te bekijken. Wie heeft er namelijk zin om elke keer 10 seconden te wachten voordat je verder mag lezen. Dat is natuurlijk zonde omdat je vast veel moeite hebt gedaan om in de eerste plaats content te maken en vervolgens de bezoekers naar je website te krijgen.

Misschien heb je wel geadverteerd op facebook of via Adwords? Of een advertentie in de krant geplaatst om mensen naar je website te krijgen. Het is dan echt weggegooit geld wanneer bezoekers niet bereid zijn om ook andere pagina’s op je website te bekijken.

Slecht voor zoekmachines

Google en andere zoekmachines hanteren veel verschillende regels om de positie van jouw website in de zoekresultaten te bepalen. Maar een van de grootste uitgangspunten van Google is dat je website een fijne en veilige gebruikerservaring moet geven voor je bezoekers.

Zoals al eerder gezegd leidt een trage website tot een slechte gebruikerservaring. Dus wanneer het nog niet erg genoeg was dat je trage website je bezoekerservaring negatief beïnvloedt, beïnvloedt het ook nog eens negatief je ranking binnen Google en andere zoekmachines.

Slechtere ranking betekent op lange termijn minder bezoekers uit organisch zoekverkeer. Dat heeft als gevolg dat je meer geld moet uitgeven aan advertenties om hetzelfde aantal bezoekers op je website te houden.

Minder conversies

Wat je het meeste gaat voelen in je portemonnee is dat een trage website uiteindelijk leidt tot minder conversies. Een conversie is een vooropgesteld doel, zoals bijvoorbeeld het aanvragen van offerte, een product verkopen in je webshop of een contactformulier invullen.

Bezoekers op je website raken geïrriteerd door je trage laadtijden. Met als gevolg dat bezoekers minder pagina’s bekijken op je website en negatieve associaties krijgen met je merk.

Doordat je website traag is deelt Google een straf uit en daalt je website in de zoekresultaten. Met als gevolg dat er minder potentiële klanten naar je website komen. Een trage website zorgt er dus voor dat je in een negatieve spiraal komt met je online business. Dit kan je op jaarbasis behoorlijk wat geld kosten.

Hoe maak ik mijn website sneller?

Voor het sneller maken van je website zijn er verschillende factoren waar je op moet letten. Teveel om allemaal op te noemen in deze blogpost, maar in mijn volgende blogpost geef ik je 15 handige tips om je website sneller te maken.

Wil je deze blogpost met 15 tips om je website sneller te maken niet missen? Volg mij dan op Twitter of op LinkedIn en lees daar als eerste deze handige tips.